نقطه نظرات خبرنگاران خودرویی اعزامی از طرف شرکت کارمانیا جهت بازدید نمایشگاه خودرو گوانجو، غرفه BYD، تست درایو جدید ترین خودروهای BYD‌و بازدید از خط تولید و کارخانه تولید باطریهای قابل شارژ و غیره کمپانی BYD

نقطه نظرات خبرنگاران خودرویی اعزامی از طرف شرکت کارمانیا جهت بازدید نمایشگاه خودرو گوانجو، غرفه BYD، تست درایو جدید ترین خودروهای BYD‌و بازدید از خط تولید و کارخانه تولید باطریهای قابل شارژ و غیره کمپانی BYD

آقای سید رضا حسینی/ خبرگزاری میزان/ خبرگزاری خودرویی خودروکار 

تانگ همان تانک است/ بی وای دی بزرگتر از حد انتظارمان بود
‎شرکت BYD یکی از بزرگترین خودروسازان چین به
‎حساب می آید که البته در زمینه تکنولوژی و ورود به عرصه های نوین در بین تمام چینی ها پیشتاز است.

قبل از سفر به شهر شن زن چین و بازدید از کارخانه بزرگ BYD احساسم این بود که به مانند بازدید های قبلی خود از دیگر خودروسازان چین، با کارخانه ای نسبتا بزرگ و تیراژ بالای تولید خودروهایی که طبق معمول کپی کاری طراحی خودروهای شرکتهای معتبر را انجام می دهند مواجه خواهم شد اما اینبار داستان کمی تفاوت داشت.

انصافا BYD هم بزرگتر از حد تصور من بود و هم نکته جالب و البته قابل تامل آن، ورودشان به عرصه های فتناوری های نوین و تمرکز بر روی ساخت خودروهای برقی و هیبرید بود.

این شرکت در ۴ حوزه ساخت خودروهای بنزینی، برقی و هیبرید، باتری سازی پیشرفته، اتوبوس و تاکسی های برقی و هیبرید و همینطور منو ریل فعالیت داشت.

نکته قابل تامل دیگر به کار گیری از حدود ۲۰۰ هزار نفر در خطوط تولید و همین طور اسکان کارگران در مجتمع های بزرگ کنار کارخانه آن هم به صورت رایگان بود.

آنچه در ذهن ما در این سفر تغییر کرد، پیشرفت خوب و با سرعت چینی ها در عرصه خودروسازی بود، چه از حیث طراحی و تنوع و چه از حیث افزایش کیفیت و استفاده از تکنولوژی های روز بود که تا حدود زیادی ذهنیت ما را نسبت به خودروهای چینی تغییر داد.

تست خودروهای جدید و به خصوص برقی و هیبرید شرکت BYD نوید یک جنگ تمام عیار میان خودروهای این شرکت با رقبای کره ای و حتی ژاپنی را می داد، جنگی که اگر در تست آن شرکت داشتید حتما روی پیروزی این تازه واردهای چینی تاکید می کردید.

قدرت BYD تانگ واقعا چیزی از تانک های جنگی کم ندارد و با حدود ۵۰۵ اسب بخار حتما در کلاس خود شاگرد اول خواهد شد.

عملکرد خودروهای این شرکت در شتاب اولیه و ثانویه، قدرت موتور، تعویض دنده ها و قدرت ترمز بسیار خوب بود و نوید تغییر ذهنیت مشتریان بازار ایران به خودروهای چینی را می داد.

جالبتر آنکه بسیاری از خبرنگاران حوزه خودرو که در کشورهای مختلف خودروهای زیادی را تست کرده اند، از خریداران اول تانگ خواهند بود، چراکه عملکرد این خودرو را در نوع خودش بی نظیر عنوان می کردند.

آقای احسان بهرام غفاری/ دبیر گروه خودرو روزنامه «دنیای خودرو» 

تا پیش از بازدید از کشور چین و کمپانی بی‌وای‌دی، تصورم از صنعت چین و کارخانه‌های آنها، کپی و الگوبرداری از برندهای جهانی و عرضه بی‌کیفیت محصولات ارزان‌ قیمت به کشورهای توسعه نیافته و یا در مسیر توسعه بود. خصوصا این نگاه در صنعت خودروسازی و محصولاتی که داخل کشور خودمان به وفور یافت می‌شود جایی برای تغییر این دیدگاه نمی‌گذاشت. زمانی‌که به‌دعوت کارمانیا به بازدید از خط تولید، تست و نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل گوانجو دعوت شدم نیز چنین تصوری داشتم که قرار است باز هم یک خط تولید بی‌کیفیت، یکسری تست با خودروهای درجه دو که نهایتا چند آپشن به‌روز برای آنها طراحی شده است و در نهایت باز هم شاهد خودروهایی معمولی با قیمت رقابتی باشم که قرار است سر از خیابان‌های شهرهای کشورم درآورند، اما این نگاه از همان ساعات ورود کاملا تغییر یافت.

شاید تصور خوانندگان بر این باشد که سطور بعدی صحبت‌هایی فرمایشی است تا از برندی تقریبا ناشناخته تعریف می‌کند و احتمالا برای خوش‌آمد مدعوین توسط من نگاشته شده است، اما صادقانه چنین نیست. بازدید از صنعت خودروسازی چین و خصوصا برند بی‌وای‌دی، کاملا تصورات من را نسبت به صنعت این کشور و مسیری که می‌پیماید تغییر داد. بی‌وای‌دی در یک جمله از «هیچ» شروع کرده و امروز در کمتر از 15 سال به  جایگاهی کاملا متمایز در صنعت خودروسازی، باتری و انرژی‌های نوین رسیده است که در آینده نام این کمپانی را قطعا بیشتر خواهیم شنید، اما راز این پیشرفت در چیست؟

با بازدید از کارخانه‌های متفاوت این برند، اولین چیزی که به چشم می‌آید نگرش درست مدیریتی این برند است که نخواسته تنها یک باتری‌ساز باقی بماند و هدفی بزرگ‌تر را پیش‌روی داشته است: دست‌یابی به جهان و تاثیر در آن. همین نگرش وسیع باعث شده است امروز در صنعت خودروسازی در کنار نام‌های همیشه مطرح، برندی مطرح شود که از کشور چین آمده و حرفی برای گفتن دارد. نکته بعدی، همت، تلاش و تعصب کارمندانی است که می‌توان در جابه‌جای این کمپانی دید و چه چیز بهتر از اینکه کارمندان زیرمجموعه یک کل، خود را شریک آن کل بدانند. این دو در کنار هم می‌شود چیزی که من از نزدیک آن‌را حس کردم، تلاش برای رسیدن به جهان و تاثیرگذاری در آن. قطعا بی‌وای‌دی در این امر موفق بوده است و پیش‌بینی من این است که در آینده خیلی نزدیک، بیش از آن چیزی که تصور خواهیم کرد نام این برند را خواهیم شنید و در زندگی ما حضور خواهد یافت.

آقای حسین دلاور/ گروه مستند اسب بخار 

درک خاصیت بی وای دی فقط با تجربه امکان پذیر است
تست در روز بارانی معمولا به عنوان یکی از سخت ترین شرایط بررسی خودرو به حساب می آید. ولی باید گفت که تجربه کردن این سبک تست واقعا لذت بخش است. حضور تانگ، چین، یوان، سانگ و F3 New هم در پیست خیس و بارانی باعث شد تا هیجان تست و بررسی اولیه بالا برود. اولین چیز که نظر من را جلب کرده است، پایداری و کنترل خوب محصولات جدید بی وای دی در شرایط لغزنده و بارانی است که واقعا می توان روی آن ها حساب کرد. مسئله دیگر که برایم جالب بود، شتاب خارق العاده بی وای دی تانگ 505 اسب بخاری است که در مسیر خیس و پر از آب، بازهم عددی کمتر از 6 ثانیه را برای شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت ثبت می کرد. وقتی که می خواستیم با تانگ شتابگیری کنیم، معمولا حجم زیادی از آب به خودرو پاشیده می شد که باعث افت شتاب خودرو بود. با این حال کافی بود که سه بار شتابگیری را با تانگ تجربه کنید تا به خاطر فشار شتابگیری دچار سرگیجه شوید. F3 جدید هم در نسخه دنده ای تجربه ای خاص از یک خودرو به نسبت ارزان قیمت چینی بود. گیربکس این خودرو بر خلاف برخی خودروهای چینی بسیار نرم بود و ضرایب دنده مناسبی داشت. جالب بود که با موتور 1.5 لیتری 107 اسب بخاری می شد شتاب یک خودرو قوی تر را تجربه کرد.
از نظر کیفیت مواد داخلی هم تا حد زیادی محصولات جدید بی وای دی متفاوت از سایر چینی ها بودند. به قول دوستان نمی شد که به محصولات بی وای دی، چینی گفت. چون جنس داشبورد و چرم صندلی ها واقعا با سایر خودروهای چینی متفاوت بود. همچنین حضور پررنگ خودروهایی هیبریدی بی وای دی در شهرهایی چون گوانجو و شنزن این اطمینان را به ما می داد که چینی ها هم به این خودروها اعتماد دارند و به جای خرید خودروهای با برند ژاپنی و آمریکایی به سراغ خودروهای ساخت کشور خودشان آمده اند.
به هر حال سفر یک هفته ای به چین و بازدید از خط تولید کمپانی بی وای دی باعث شد تا بفهمم صنعت نوپا خودروسازی چین آن قدر هم کودک و نا پخته نیست و هر چه هست، ده ها سال با صنعت به نسبت قدیمی خودروسازی ایران فاصله گرفته است.

آقای محمد مهدی تفضلی/ گروه مستند اسب بخار 

BYD F3 براي من لذت تعويض دنده رو به همراه داشت، همون حسي كه وقتي با يك تويوتا دنده ها رو تعويض مي كني و به همون اندازه نرم و راحت و بي صدا، وقتي از بي واي دي اف ٣ تست شتاب در زمين خيس و هواي باراني گرفتيم عددي نزديك به ١٢.٥ رو ثبت كرديم كه نشون دهنده قدرت خوب و هماهنگي موتور و گیربکس هست، طراحي داخل و صندلي هاي نرم و جادار اين ماشين و قيمت باور نكردني باعث ميشه كه نظر ها به سمتش جلب بشه در بين خودروسازهاي چيني كه هميشه از يك خودرو ١٠،١٥ سال پيش براي توليد يك خودروي جديد استفاده مي كردند، كمپاني بي واي دي با توجه به سابقه در توليد باطري هاي پيشرفته توانسته است در صنعت خودرو چند گام از بقيه هموطن هايش جلو بيوفتد و در حال حاضر با استفاده از سوابق و امكاناتش خودرو تمام برقي و هيبريدي را توليد كند و در اين بين نيز توليد خودرو بي وا دي تانگ با ٥٠٥ اسب بخار هر كسي را مشتاق مي كند تا شتاب ٤.٩ ثانيه را تست كند.
اين ماشين از دو موتور بهره مي برد، موتور بنزيني دو ليتري توربو به همواه گيربكس دو كلاچه در جلو و باطري ها و موتور برقي در عقب خودرو هستند، اين خودرو مصرف سوختي زير ٢ ليتر بر ١٠٠ كيلومتر را دارد و هميشه از ٤ چرخ متحرک استفاده می کند.

آقای کاظم احمدی نیا/ خودرو بانک

 

با جستجویی کوتاه در اینترنت، سرعت "رشد جمعیت" چین را در آمارهای بین المللی به سادگی میتوان مشاهده کرد.
سرعت "رشد تولید" اجناس و کالاهای چینی با چندین کیفیت مختلف را نیز تقریبا تمام کشورهای جهان با وجود اجناس چینی در بازارهای خود به خوبی درک کرده اند.
اما سرعت "رشد تکنولوژی" چین را، ما به اصطلاح ماشین بازها، زمانی لمس کردیم که پدال گاز بی وای دی تانگ را تخته کردیم. وقتی توان 505 اسب بخار به چهارچرخ متحرک تانگ منتقل شد، چند لحظه ابتدایی به تعجب و دقایق بعدی صرفا به تحسین خودرویی اختصاص داشت که اگر نوشته های چینی روی نمایشگر و دکمه های آن نبود، به سختی پیش بینی کشور سازنده آن ممکن بود.
روزهای ابتدایی آذرماه، به همراه دیگر نمایندگان رسانه های خودرویی کشور میهمان شرکت بی وای دی چین بودیم که این بازدید به همت نماینده این شرکت در ایران یعنی کارمانیا برگزار میشد و در طی آن از بخش های مختلف و خطوط تولید شرکت بی وای دی بازدید کردیم. شرکت بی وای دی به طرز شگفت انگیزی سعی در گسترش دانش و زیرساخت فناوری های خود دارد و مشخصا چشم انداز آن شرکت به تولید خودروی بنزینی، هیبریدی و برقی ختم نمی شود. سواری برقی، اتوبوس برقی، کامیون برقی و نهایتا تولید مونوریل، حکایت از این دارد که آینده ای که آنها برای خود ترسیم کرده اند بسیار فراتر از محصولاتی است که در حال حاضر نیز، بسیار جذاب و داغ هستند. شاید بتوان گفت که این پیشرفت بخاطر اهمیتی است که این شرکت برای "توسعه دانش" قائل است، جایی که سی هزار نفر فقط در بخش "تحقیق و توسعه" مشغول به فعالیت هستند.نهایتا با این سرعت پیشرفت و اهمیت به گسترش دانش و تکنولوژی، باید مختصات جدیدی برای این شرکت در عرصه خودرو متصور بود.

آقای محمد علی عبداللهی/ نسل برتر/ خودرونویس

 

سال 2005، زمانی که تازه فعالیت خود را در حوزه خودرونویسی آغاز کرده بودم، در یکی از جست‌وجوی های اینترنتی به تصویری از یک خودرو بر‌خوردم. ترکیبی مضحک از نسل نهم تویوتا کرولا و هوندا فیت‌ آریا که نشان دست‌کاری شده ب‌ام‌و روی آن چسبانده شده بود. چینی‌ها نام این ترکیب نه چندان دلچسب را BYD F3 گذاشته بودند. این نخستین محصول شرکتی بود که تنها دو سال از ورودش به صنعت خودرو می‌گذشت. چند سال بعد یک نشریه روسی همان خودرو را در کنار دو چینی دیگر و خودرویی از ایران قرار داد. رقابتی بین چهار برند خودرویی نوپا که تنها نماینده ایرانی، برنده آن بود و حس ناسیونالیستی و افتخار را در هر ایرانی بر می‌انگیخت. بیش از ده سال از نخستین برخورد من با بی‌وای‌دی می‌گذرد و اکنون، نخستین تیم خبرنگار بازدیدکننده از مجموعه بی‌وای‌دی را همراهی می‌کنم.
بی‌وای‌دی حالا سالانه بیش‌ از 500 هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند و سبد محصول گسترده‌ای از خودروهای بنزینی، هیبریدی و تمام الکتریک را پیش روی مشتری‌های خود قرار می‌دهد. خودروسازی که زمانی حتی نشان خود را با کپی‌برداری از ب‌ام‌و طراحی کرده بود، امروز گواهی بیش از دو هزار اختراع را به نام خود ثبت کرده است.
بی‌وای‌دی در این مدت کم توانسته به مرحله‌ای برسد که مطرح‌ترین الکتریکی‌ساز دنیا یعنی تسلا را از نظر میزان فروش پشت سر بگذارد و به عنوان پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی دنیا شناخته شود و در هر سگمنتی، از خودروهای سواری شخصی و عمومی گرفته تا خودروهای کار و تجاری، یک نماینده الکتریکی داشته باشد. این موضوع گویای این است که چینی‌ها در این مدت کم سخت تلاش کرده‌اند و توانسته‌اند به سطح بالایی از تکنولوژی دست یابند. در واقع بی‌وای‌دی با تمرکز بر خودروهای تمام‌ الکتریکی و انرژی‌های پاک، مسیری روشن از آینده را برای خود ترسیم کرده است. مسیری که در سال‌های آینده خودروسازان بسیاری برای ادامه حیات باید به آن رو بیاورند و احتمالا برای تامین باتری‌های خود، دست یاری به سمت بی‌وای‌دی دراز کنند.
بی‌وای‌دی با تکیه بر همین تکنولوژی برنامه‌ای هدفمند برای تولید خودروهای قدرتمند و کم مصرف تعریف کرده به واسطه آن محصولاتی چون تانگ، یوآن و سانگ می‌توانند در کم‌تر از 5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر دست یابند و کم‌تر از 2 لیتر در صد کیلومتر سوخت مصرف کنند. این اعداد ارقام بدون اغراق بی‌وای‌دی را در کنار بزرگان این صنعت قرار می‌دهد.
بی‌وای‌دی،حالا نوبت توست به خودت افتخار کنی.

سپهر زنگنه/ دنده 6/ دیجیاتو

 

 

در بازدید از خطوط تولید و مونتاژ BYD مشخص بود که رویکرد این شرکت در تولید نیز، رویکردی تکنولوژیک و منطبق بر پیشرفت های جهانی است، استفاده فراگیر از ربات های هوشمند در خطوط قالب سازی، مونتاژ و رنگ آمیزی BYD S7 (نسل بعدی S6) و BYD E6 شاهدی بر این مدعا بود.

بی وای دی همچینن در راستای مدیریت قیمت و کیفیت محصولات، درصد بسیار بالایی از قطعات مورد نیاز در محصولات را خود تولید و مونتاژ می کند که به گفته مهندس سالاری شریف، مدیر عامل شرکت کارمانیا، این رویکرد در خصوص برخی محصولات به 90 درصد تولید می رسد.با این وجود مدیران ارشد BYD بر روی معقوله های ایمنی قطعات و خودروها تاکید بسیاری دارند و ساخت آزمایشگاه های تست تصادف و تست میزان هم پوشانی الکترومغناطیسی در همین راستا انجام شده است.چرا که در خصوص خودروهای هیبریدی و الکتریکی، قرار گرفتن باتری ها در میدان های الکترومغناطیسی می تواند خطرساز باشد و از همین رو تست هایی برای سنجش میزان عایق کاری قطعات انجام می شود.

از طرف دیگر BYD برخلاف بسیار از خودروسازان چینی، با تاکید بر کیفیت و ایمنی خودروهای خود را با تایرهای کمپانی فرانسوی میشلن راهی خیابان ها می کند و در تست درایو خبرنگاران که در شرایط بارانی و بر روی مسیری آب گرفته انجام شد، ایمنی و عملکرد خودرو فوق العاده سریع و قدرتمندی مانند بی وای دی تانگ (با 505 اسب بخار قدرت) به لطف وجود این تایرها تامین شده بود که نشان از هوشمندی بالای مهندسان چینی در توجه به مشخصات ایمنی داشت.گزارش تست خودروهای BYD در مقالات اختصاصی دیگر منتشر خواهند شد اما در مجموع می توان گفت که BYD نه تنها سازنده یک رویا برای نجات زمین از آلودگی هوا، بلکه یک معجزه تکنولوژیک است که در جنوب شرقی چین اتفاق افتاده. بی هیچ اغراق امیدواریم زمینه فعالیت های این شرکت روز به روز در کشورمان نیز گسترده تر شود تا بلکه شاهد تحولی در صنعت خودروسازی و شرایط نامطلوب زیست محیطی ایران باشیم.

رویایی که تحقق آن به لطف تکنولوژی های به روز این شرکت چینی دور از دسترس به نظر نمی رسد و تنها به تدبیر و مساعدت قانون گذاران و مسئولان امر بستگی دارد.

 

آقای علی فرحبخش/ روزنامه دنیای اقتصاد

 

شاید روزی که مائو تسه تونگ بنیان گذار دوران معاصر چین این کشور را بر مبنای انقلاب دهقانان پایه گذاری می کرد ، نمی توانست روزی را تصور کند که این کشور مهد سرمایه داری در جهان باشد و حتی رئیس جمهور این کشور به رئیس جمهور منتخب آمریکا  پیام دهد؛ که مانعی برای تجارت آزاد جهانی فراهم نکند. برای هر اقتصاد خوانده یا علاقمند به فعالیت های اقتصادی مشاهده میدانی این کشور می تواند فرصت مغتنمی باشد ، بالاخص آن زمان که میزبانان مهمان نوازی همچون BYD  و کارمانیا داشته باشید. اولین نگرانی ما قبل از آغاز سفر غذاهای چینی بود که شاید با ذائقه ما فاصله دور و درازی داشته باشد. خوشبختانه با مهمان نوازی فوق العاده میزبانان چینی این تهدید به فرصتی بزرگ برای لذت بردن از غذاهای چینی تبدیل شد، که برخلاف غذاهای ما ایرانیها ساده طبخ می شد و بدون نمک ، شکر و چربی بود. اولین روز بازدید ما پس از ورود به فرودگاه گوانگجو به بازدید از نمایشگاه بین المللی  خودرو در این شهر گذشت . این نمایشگاه پس از نمایشگاه های خودرو در پکن و شانگهای سومین نمایشگاه خودروی چین محسوب می شود. تقریبا تمام  خودروسازان معظم جهان در این نمایشگاه حضور داشتند و آخرین محصولات خود را به نمایش گذاردند. BYD   نیز جدیدترین محصولات خود را به ویژه در بخش خودروهای هیبریدی و الکتریکی به نمایش گذارده بود. به مدد بهره گیری از تیم 30 هزار نفره تحقیق و توسعه BYD ، این شرکت اکنون سردمدار فروش خودروهای الکتریکی در جهان محسوب می شود و حتی از این حیث شرکت تسلا را که یکی از معتبرترین تولید کنندگان در این زمینه است را  پشت سر گذاشته است . فقط یکی از مشکلات مهم این نمایشگاه بین المللی از جمله غرفه BYD  عدم آشنایی برگزار کنندگان آن به زبان انگلیسی و حتی فقدان کاتالوگ های انگلیسی در نمایشگاه بود ، که کسب اطلاعات تکمیلی را برای بازدید کنندگان خارجی بسیار دشوار می کرد. به هرحال برای خودروسازان داخلی که مایلند با بهره گیری از فرصت های جوینت ونچر به ارتقا، کمی وکیفی محصولات داخلی بپردازند ، این خود فرصت مغتنمی است تا بازار ایران از انحصار معدود تولیدکنندگان داخلی رهایی یابد. سه روز پایانی سفر به بازدید از محل کارخانه BYD در شنژن گذشت . خط تولید کارخانه که 98 درصد فعالیت های آن توسط روبات ها انجام می گرفت و نیروی انسانی قسمت عمده تمرکز خود را در بخش کنترل کیفیت گذاشته بودند ، بیش از همه جلب توجه می کرد. بازدید از محل های تولید باتری خودرو ، قسمت تست تصادفات و بخش های کنترل صدا و امواج الکترومغناطیس از جذاب ترین بخش های بازدید بود. به هرحال روز ماقبل آخر مهیج ترین بخش سفر بود که امکان تست محصولات BYD  در پیستی که به همین منظور تدارک دیده شده بود فراهم شد. این تست اولین تجربه من در رانندگی با خودروهای الکتریکی بود که این خودروها را بسیار فراتر از انتظارات من قرار داد. ولی گل سر سبد خودروهای BYD  ، خودروی 505 اسب بخاری تانگ بود ، که در تست ما در یک هوای بارانی شدید در یک دوره 5.4 ثانیه ای افزایش سرعت از صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را به نمایش گذارد. باتوجه به یادداشت تفاهم BYD  و کارمانیا انتظار می رود راه ورود خودروهای هیبریدی و الکتریکی هرچه بیشتر به کشورهموار شود، که گام اولیه و مهمی برای خروج از وضعیت فعلی آلودگی هوا است . 

 

آقای علی رضا داودی/ عصر خودرو/ خودروی امروز

 

 

این چینی، شکستنی نیست!

 

در پی دعوت شرکت کارمانیا که در واقع باید آن را همکار شرکت BYD چین در ایران در زمینه تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات BYD در کشورمان بدانیم، در یک شب پاییزی راهی شهر گوانگجو ( یا گوانژو یا گوآنجو) چین شدیم. شهری که اگر بخواهیم در یک عبارت کوتاه آن را تفسیر و تعریف کنیم باید بگوییم یک شهر صنعتی با انبوهی از خودرو و انسان. این شهر بزرگ تر از آن چیزی هست که بتوان فرض کرد و جالب این که هنوز از این شهر بزرگ تر نیز در این کشور پهناور وجود دارد. به هر حال بعد از یک استراحت چند ساعته بعد از پروازی چندین ساعته، خود را برای رفتن به چهاردهمین نمایشگاه خودرو گوآنگجو و البته بازدید از غرفه شرکت خودروسازی BYD آماده کردیم.

 نمایشگاه بسیار بزرگ تر از چیزی بود که فکر می کردیم به نحوی که می توان آن را دو برابر نمایشگاه پاریس که بسیار رسمی تر از این نمایشگاه است، دانست و حضور اکثر شرکت های خودروسازی هم چون استون مارتین، فراری، لامبورگینی، مرسدس بنز، ب ام و، پورشه، برابوس و.... در کنار دیگر شرکت های بزرگ دنیا خبر از اهمیت بازار شماره یک خودرویی برای این شرکت های غیر چینی می داد.

 به گفته مدیران BYD، ما اولین تیم خبرنگاری دعوت شده از سوی این شرکت برای بازدید از غرفه و خط تولید و دیگر قسمت های تولیدی این غول صنعتی بودیم. مهمان نوازی و سادگی در رفتار، اولین مشخصه بارز چینی ها بود. چینی ها از نظر فعالیت در ساعات کاری، خیلی پر جنب و جوش هستند و یکی از دلایل رشد خیره کننده آن ها نیز همین قضیه است. غرفه BYD را می شد یکی از ساده ترین غرفه ها و در عین حال کارآمد ترین آن ها دانست که این رویه را می شد در بسیاری از غرفه های دیگر شرکت کننده ها نیز دید. در این غرفه دو خودرو رالی این شرکت نیز در یک گوشه به همراه دیگر خودرو های تولیدی آن دیده می شدند. خودروهایی که جدا از انواع بنزینی آن ها، با استفاده از سیستم های هیبریدی قرار بود در روز تست، ما را به شتاب های زیر 5 و 6 ثانیه برسانند!

 بعد از دو روز نمایشگاه گردی و آشنایی با صنعت خودروسازی چین و البته مبهوت شدن از این همه سرعت در نوآوری و تکنولوژی، راهی شهر شنزن  یا شنژن شدیم تا از مجموعه کارخانه های BYD و قسمت هایی مثل بخش تست تصادف، تست صدا، بخش باتری سازی این شرکت و.... دیدن کنیم. در بحث کیفیت تولید محصولات برقی BYD همین بس که تولیدات آن در شهر های کشور هایی چون بلژیک، کلمبیا و حتی دو شهر بزرگ آمریکا یعنی شیکاگو و نیویورک حضور چشمگیر دارد و 60 درصد باتری های لیتیومی دنیا و 25 درصد باتری های موبایل دنیا از ساخته های BYD است.

 بعد از گذشتن از شرکت های تابعه مختلفی که در ساخت محصولات BYD سهیم بودند، روز تست خودرو های این شرکت در یک هوای به شدت بارانی فرا رسید. با وجود چند سانتیمتر آب در کف پیست، این خودرو ها BYD بودند که  توانستند با داشتن پایداری فوق العاده، یک روز پر هیجان و بدون حادثه را خلق کنند. تصور شتاب گیری با یک خودرو  شاسی بلند سایز متوسط با شتاب 4.9 ثانیه در یک پیست خیس و بارانی چیزی بود که کمی استرس ایجاد می کرد. اما پایداری و شتاب گیری بی نقص این خودرو که با آن شتاب 5.07 ثانیه نیز ثبت شد، باعث شد تا مهر تاییدی بر کیفیت محصولات BYD زده شود. در این تست دو خودرو برقی چین و e6 در کنار شاسی بلند های تانگ، سانگ، یوهان، چین و F3 New توسط تیم اعزامی از کشورمان تست شد تا خاطره ای شیرین از حضور اولین تیم خبرنگاری خودرویی برای مسئولان BYD و هم کارشناسان و خبرنگاران خودرویی کشورمان ساخته شود.

  • برچسب ها :