تست تصادف خودروها چگونه انجام می‌شود؟

تست تصادف خودروها چگونه انجام می‌شود؟
تست تصادف خودروها چگونه انجام می‌شود؟

امروزه تصادفات جاده‌ای یکی از عمده‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در جهان به شمار می‌رود. آزمون تصادف یکی از آزمون‌هایی است که به‌منظور بالا بردن ایمنی در وسایل نقلیه طراحی و اجرا می‌شود که به‌صورت یک الزام عمومی میان تولیدکنندگان خودرو می‌بایست اجرا شود.

با توجه به این‌که آزمون تصادف توسط انسان واقعی غیرممکن است، اين کار با استفاده از آدمک‌های مصنوعي که درواقع عملكردي شبیه انسان دارند، صورت می‌پذیرد. این آدمک‌ها با هر شکل و اندازه‌ای در دسترس محققان قرار دارند و در بدترین حالت انجام دادن این تست، استخوان‌هایشان شکسته شده، به ستون فقرات آن‌ها فشار وارد آمده و مفاصل آن‌ها به‌شدت آسیب‌دیده و ممکن است از جا در‌آیند. این آدمک‌ها داراي ابعاد و بعضاً جنسيت متفاوتی هستند که وزن آن حدود 77 کیلوگرم و قد آن 1.78 متر است.

این تست انواع مختلفی دارد که شامل تست ضربه از جلو، تست جانبی و تست تصادف سقف می­باشد. در ادامه به‌اختصار، به توضیح هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

تست ضربه از جلو: این تست، یکی از اولین آزمون‌های تصادف خودرو بوده است و از سال ۱۹۶۸، تغییرات بسیاری در آن انجام شده است. این تست از همان ابتدا، به‌صورت مستقیم و در برخورد با  قسمت جلوی خودرو انجام می‌شد و سرعت آن خودرو نیز به 50 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. ابعاد آدمک‌ها نیز متغیر بوده و بدون کمربند ایمنی در خودرو قرار می‌گرفتند.

تست تصادف جانبی: در این تست، یک وزنه متحرک 135کیلوگرمی که ناحیه برخورد آن آماده‌شده، با زاویه ۶۳ درجه و با سرعت 8.5 کیلومتر بر ساعت با خودرو برخورد می‌کند. حدود ۲۰ درصد خودروهای آزمایش‌شده در سال ۲۰۰۰، از این آزمون، در وضعیت قبولی گرفتند. امروزه اکثر خودروها به لطف ساختار مستحکم‌ بدنه در ستون‌ها و درها و کیسه‌های هوای کناری، از این تست، نمره قبولی دریافت می‌کنند.

تست تصادف سقف: در این تست، یک صفحه فلزی با نیروی تقریبی سه برابر وزن خودرو به سقف خودرو ضربه وارد می‌کند و خودرویی در این آزمون موفق می‌شود که عمق فرورفتگی‌های سقف آن کمتر از 13 سانتیمتر باشد.

موسسه EURO NCAP یکی از معتبرترین مؤسسات درزمینه­ی تست تصادف است که در سال 2009، موضوع ایمنی و استاندارد بودن هر خودرو را در 4 بخش ایمنی بزرگ‌سالان، کودکان، عابران پیاده و تجهیزات ایمنی مورد آزمایش قرارداده و بسته به نوع نتیجه‌ی تصادف،  از 1 تا 5 ستاره‌ی ایمنی به آن خودرو تعلق می‌گیرد. دفتر اصلی NCAP در بلژیک واقع‌شده است و نام‌گذاری این سازمان نیز برگرفته از  New Car Assessment Program انجام‌شده است. این سازمان در کشورهای دیگر مثل استرالیا و نیوزیلند(A NCAP)، امریکای لاتین (L NCAP)و چین (C-NCAP) نیز وجود دارد.

شرکت خودروسازی BYD چین ، به لطف رعایت استاندارهای ایمنی در خودرو S6 ، موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده است که این خودرو، اولین SUV از یک تولیدکننده چینی است که 5 ستاره ایمنی دریافت کرده است.

سیستم امتیاز ایمنی پنج ستاره به‌طور مداوم در حال تکامل است؛ این به این معنی است که این آزمون‌ها روزبه‌روز منظم‌تر شده و  آزمایش جدید به سطح ایمنی هر ستاره اضافه می‌شود. بدین ترتیب خودرویی که در سال 2012 توانسته 5 ستاره‌ی ایمنی به دست بیاورد شاید نتواند در تست‌های امروزی همان عملکرد را داشته باشد.


خودرو BYD S6  با توجه به اخذ امتیاز بالا در آزمون‌های مختلف این موسسه معتبر، به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای چینی در بازار ایران معرفی‌شده است، که البته این ایمنی بالا در بازار جهانی نیز قابل‌تمجید است. شرکت خودروسازی کارمانیا ضامن سلامتی شما در خودروهای تولیدی خود بوده و توانسته این سطح از ایمنی را در همه بخش‌های خودرو S6 تضمین نماید.

 

 

scroll up