هنگامي‌که موتور جوش مي‌آورد، چه کنيم؟

هنگامي‌که موتور جوش مي‌آورد، چه کنيم؟
هنگامي‌که موتور جوش مي‌آورد، چه کنيم؟

به‌طورقطع همه ما با موقعيتي روبه‌رو شده‌ايم که در يک ظهر گرم تابستان يا حتي زمستان ، ماشيني را در حاشيه اتوبان يا خيابان در حالت توقف ديده باشيم که راننده کاپوت ماشين را بالا زده و به دنبال راه‌حلي مي‌گردد. ممکن است حتي خود شما با اين مشکل روبه‌رو شده باشيد که موتور ماشينتان به‌اصطلاح جوش آورده باشد و به دنبال راه‌حلي براي رفع اين مشکل باشيد.

به‌طورکلي موتور تحت شرايط خاصي جوش مي‌آورد:

بالا رفتن از سربالايي طولاني در يک روز گرم

توقف پس از رانندگي طولاني‌مدت با سرعت زياد

عدم عملکرد صحيح سيستم خنک‌کننده ماشين

کم بودن آب رادياتور

حمل کردن بار سنگين

پاره شدن يا شل شدن تسمه دينام

و....

در حالات فوق، گرماي توليدشده توسط احتراق بنزين در موتورخودرو به‌درستي مهار نشده و عقربه آمپر داغ‌ترين حالت را نشان مي‌دهد. در اين حالت بهتر است تا مراحل زير را انجام دهيد:

  1. خودروي خود را متوقف کنيد. اگر از زير کاپوت ماشين بخار يا مايع خنک‌کننده از رادياتور نشت مي‌کند ، موتور را خاموش‌کنيد، مدتي صبر کنيد و با دقت و به‌آرامي کاپوت را بالا بزنيد تا گرماي اطراف موتور را خارج شود.
  2. به دنبال دليل بگرديد.

- فن‌ها را بررسي کنيد. اگر فن‌ها خاموش بودند، کولر را با دور تند روشن کنيد ، اگر همچنان فن‌ها خاموش بودند، مقداري آب روي پره‌هاي فن‌ها بريزيد.

- تسمه‌ها را چک کنيد و از شل يا پاره نشدن آن‌ها اطمينان حاصل کنيد. اصلي‌ترين تسمه، تسمه دينام است که در نزديک‌ترين فاصله به موتور قرار دارد. اين تسمه وظيفه به‌کاراندازي دينام و پمپ آب را دارد. اگر چنين مشکلي بود، ماشين را خاموش‌کنيد و با گروه‌هاي امدادي تماس بگيريد.

- مخزن آب را چک کنيد و از عدم نشتي رادياتور اطمينان حاصل کنيد.

  1. ميزان آب رادياتور را چک کنيد. اگر آب رادياتور کم بود و شما آب در اختيار داشتيد، به‌آرامي و با دقت، به همراه دستمال پارچه‌اي در مخزن آب را نيم دور بچرخانيد تا اگر بخارآب وجود دارد به‌آرامي خارج شود. صبر کنيد تا بخشي از بخار تخليه‌شده و بعد درپوش را کامل برداريد. در حالتي که موتور روشن است، آب را اضافه کنيد تا آب از طريق پمپ، به سمت موتور حرکت کند و موتور خنک شود. اگر آب به همراه نداشتيد، پس از توقف، کاپوت را بالا زده و هر سي ثانيه، موتور را چند ثانيه روشن و بعد خاموش‌کنيد ، اين کار را چند بار انجام دهيد تا موتور با دماي هواي محيط يکي شود و عقربه آمپر به حد وسط برگردد.
  2. روش ديگري را که مي‌توانيد به کار ببريد اين است که خودرو را خاموش‌کنيد و روي رادياتور آب بريزيد.پس از خنک کردن بدنه رادياتور، حدود 200 متر خودرو را حرکت دهيد تا با برخورد رادياتور خيس با جريان هوا، دما سريع‌تر کاهش يابد. به ياد داشته باشيد که هرگز روي موتور آب نريزيد زيرا آب روي موتور موجب ترک‌خوردگي بلوک موتور مي‌شود.  
  3. در صورت خنک شدن ماشين و بازگشت عقربه آمپر روي خط متوسط، در مخزن آب و کاپوت را ببنديد و در اسرع وقت به تعميرگاه يا نمايندگي خودروي مورد‌نظر مراجعه کنيد تا مشکل بررسي‌شده و با وارد شدن کمترين آسيب به موتور، مشکل برطرف شود.

چند نکته‌ي پاياني:

  • به ياد داشته باشيد که در گرماي بالا قطعات خودرو شما در حالت انبساط هستند و خنک کردن سريع خودرو نه‌تنها اثربخش نيست بلکه انقباض آني مي‌تواند آسيب‌هايي از قبيل چسبندگي رينگ‌ها به پيستون و ترک‌خوردگي شود.
  • در خودروهاي امروزي به دليل اينکه سيستم موتور و رادياتور مداربسته است، حتماً بايد هواگيري از سيستم، خودرو را خنک‌کنيد در غير اين صورت مجدداً جوش مي‌آورد.
  • مانع نزديک شدن دست و لباس‌هايتان به بدنه ماشين يا موتور شويد، ممکن است در بين قطعات گير کنند و آسيب‌رسان شوند.
  • هنگام باز کردن در رادياتور و کاپوت با فاصله از ماشين بايستيد و نکات ايمني را رعايت کنيد تا بخار يا آب داغ، صورت و دست‌هايتان را نسوزاند.
  • در هنگام رانندگي، هرازگاهي عقربه آمپر آب را چک کنيد تا اقدامات لازم را سريع‌تر انجام دهيد.

شرکت کارمانيا، نماينده رسمي شرکت BYD (بي‌واي‌دي) در ايران، همواره در تلاش است تا نکات و آموزش‌هاي لازم جهت آسايش و راحتي رانندگان را با آن‌ها به اشتراک گذاشته تا بتوانند در صورت بروز مشکلي، خود به‌تنهايي با صرف کمترين هزينه و وقت، با مشکلات خودرو خود رو به رو شده و آن‌ها را با علم و روش صحيح برطرف کنند.

 

scroll up